lundi 19 décembre 2011

KWALITEIT VOOR BELGIË UIT DE ULTRAPERIFERE REGIO’S



Spanje, Frankrijk en Portugal hebben hun oog laten vallen op België, met de bedoeling de Ultraperifere Regio’s (UPR’s) meer bekendbaarheid te geven. Deze lidstaten willen vooral de nadruk legen op voedingsmiddelen afkomstig van de Canarische Eilanden, Martinique, Guadeloupe en Madeira.
De ultraperifere regio’s zijn gebiedsdelen van lidstaten van de Europese Unie die gekenmerkt zijn door hun grote afstand van Europa en dunne bevolking.

deze regio’s zijn:
-         Franse gebieden: la Martinique, Ile de la Réunion, Frans-Guyana en la Guadeloupe
-         Portugese gebieden: de Azoren en Madeira
-         de Spaanse autonome gemeenschap van de Canarische Eilanden

De ultraperifere regio’s bieden een andere dimensie aan de Europese Unie (EU). Dankzij deze gebieden heeft de Europese Unie het grootste maritieme grondgebied ter wereld: een economische zone van 25 miljoen vierkante kilometer.
Door hun specifieke geografische ligging zijn deze regio’s een strategische brug voor de ontwikkeling van handelsbetrekkingen, een waardevolle plaats voor de uitvoering van wetenschappelijk onderzoek, de ontplooiing van hoogtechnologische activiteiten en een unieke natuurlijke omgeving voor een veilig en milieuvriendelijk toerisme.  



De Europese Unie riep het concept van de UPR's of de Ultraperifere Regio’s in het leven met de bedoeling een reeks maatregelen te treffen om de socio-economische ontwikkeling van deze gebieden te bevorderen. Eén van de maatregelen van de Europese Unie was de creatie van een symbool ter herkenning van producten afkomstig uit deze gebieden: exotische gewassen van het tropische type met een Europese smaak. Wat de Canarische Eilanden betreft, ligt de nadruk op Canarische bananen, het belangrijkste gewas van de archipel.

In juli 2011 presenteerden Spanje, Frankrijk en Portugal een Europees programma dat zoveel mogelijk doelgroepen van de interne markt van de Europese Unie wil bereiken, met prioriteit voor Duitsland en België. Het programma richt zich tot distributeurs en consumenten, opinieleiders, producenten en lokale verwerkende bedrijven.

Bovendien zijn deze Europese bananen een product van duurzame landbouw met een unieke smaak dankzij specifieke klimatologische omstandigheden. De bananen zijn afkomstig van een reeks kleine plantages: ongeveer 700 op Guadeloupe en Martinique, 10.000 op de Canarische eilanden en 3.000 op Madeira. Het is een typisch product uit deze gebieden met een hoge voedings- en organoleptische waarde.
In België zijn de eerste acties gestart die tot december 2014 lopen. Er zijn persacties voorzien zoals het verzenden van persberichten, organiseren van perslunches en persreizen voor Belgische journalisten, interviews en activiteiten in de sociale media. Alle berichten spitsen zich toe op vier gebieden: gezondheid, schoonheid, gastronomie en economie. De gekozen strategie is een combinatie van promotie (met commerciële oriëntatie) en communicatie (om bekendheid in de media te bereiken).



De totale begroting voor dit Europees programma bedraagt 16 miljoen euro, gespreid over drie jaar.




Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire