lundi 26 mars 2012

MET EEN ORIGINELE ROAD SHOW IS HET SYMBOOL VAN DE ULTRAPERIFERE REGIO 'S IN BRUSSEL GELAND


Brussel, 23 maart 2012. Met een originele road show zijn de ultraperifere regio's (UPR) vandaag in Brussel geland. Het is de bedoeling het publiek te informeren over het belang en de eigenheid van het grafisch symbool van deze gebieden. Tijdens een persontbijt werd de aandacht op de kwaliteit van hun voedingsproducten gevestigd.

Meer dan 25 journalisten van verschillende nationaliteiten bezochten de road show. Met hun bezoek aan de virtuele Canarische bananenplantage zijn ze een ervaring rijker. De journalisten hebben eveneens de kans gekregen om diverse hapjes te proeven van het beste dat de gastronomie van de ultraperifere regio van de Canarische eilanden te bieden heeft: de Canarische banaan.



Er werd tijdens de ontmoeting gesproken over hoe moeilijke het was om deze banaan eindelijk op de Belgische markt te krijgen. De meest relevante aspecten over de situatie van de ultraperifere regio’s werden besproken met de nadruk op de Canarische bananensector.



De Canarische bananenteelt is volledig ambachtelijk. Het is een duurzaam productieproces dat niet alleen aandacht voor het milieu heeft, maar ook voor het sociale- en culturele standpunt. Eén van de belangrijkste doelstellingen is de consument te informeren dat de teelt het resultaat is van een ambachtelijke en gezonde manier van werken, een traditie die van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het is een bron van inkomsten die voor het behoud van de cultuur en de biodiversiteit van deze ultraperifere regio heeft gezorgd en de bevolking aan haar grondgebied verankerde.

De huidige problemen die de Canarische banaan treffen zijn de zwaarste waarmee de sector de laatste decennia mee te kampen heeft. De uitdagingen waar producenten nu voor staan vragen om een onmiddellijke aanpak, anders dreigt de Canarische bananensector binnen enkele jaren te verdwijnen. Dat zou niet alleen een enorm verlies voor de Canarische economie en Europa betekenen, maar ook rampzalige gevolgen hebben voor de duizenden gezinnen die van deze teelt leven. De Canarische banaan is meer dan een landbouwproduct het is dus zeer belangrijk om de Europese consument degelijk te informeren en sensibiliseren.

De Canarische banaan is het belangrijkse gewas van de archipel. Eeuwenlang was ze de drijfkracht achter de economische groei van de Canarische eilanden. Vandaag zorgt de bananenhandel voor duizenden arbeidsplaatsen. De Canarische banaan is een waardevolle parel die goed beschermd moet worden. Het is dus hoog tijd dat het Europese continent de Canarische banaan leert kennen.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire