Brussel,
23 maart 2012. Met een originele road show zijn de ultraperifere regio's (UPR)
vandaag in Brussel geland. Het is de bedoeling het publiek te informeren over het
belang en de eigenheid van het grafisch symbool van deze gebieden. Tijdens een
persontbijt werd de aandacht op de kwaliteit van hun voedingsproducten
gevestigd.
Meer dan 25
journalisten van verschillende nationaliteiten bezochten de road show. Met hun
bezoek aan de virtuele Canarische bananenplantage zijn ze een ervaring rijker. De
journalisten hebben eveneens de kans gekregen om diverse hapjes te proeven van
het beste dat de gastronomie van de ultraperifere regio van de Canarische
eilanden te bieden heeft: de Canarische banaan.
Er werd tijdens
de ontmoeting gesproken over hoe moeilijke het was om deze banaan eindelijk op
de Belgische markt te krijgen. De meest
relevante aspecten over de situatie van de ultraperifere regio’s werden
besproken met de nadruk op de Canarische bananensector.
De Canarische bananenteelt is volledig
ambachtelijk. Het is een duurzaam productieproces dat niet alleen aandacht voor
het milieu heeft, maar ook voor het sociale- en culturele standpunt. Eén van de
belangrijkste doelstellingen is de consument te informeren dat de teelt het
resultaat is van een ambachtelijke en gezonde manier van werken, een traditie die
van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het is een bron van inkomsten die
voor het behoud van de cultuur en de biodiversiteit van deze ultraperifere
regio heeft gezorgd en de bevolking aan haar grondgebied verankerde.
De huidige problemen
die de Canarische banaan treffen zijn de zwaarste waarmee de sector de laatste decennia
mee te kampen heeft. De uitdagingen waar producenten nu voor staan vragen om
een onmiddellijke aanpak, anders dreigt de Canarische bananensector binnen
enkele jaren te verdwijnen. Dat zou niet alleen een enorm verlies voor de
Canarische economie en Europa betekenen, maar ook rampzalige gevolgen hebben voor
de duizenden gezinnen die van deze teelt leven. De Canarische banaan is meer
dan een landbouwproduct het is dus zeer belangrijk om de Europese consument
degelijk te informeren en sensibiliseren.
De
Canarische banaan is het belangrijkse gewas van de archipel. Eeuwenlang was ze
de drijfkracht achter de economische groei van de Canarische eilanden. Vandaag
zorgt de bananenhandel voor duizenden arbeidsplaatsen. De Canarische banaan is
een waardevolle parel die goed beschermd moet worden. Het is dus hoog tijd dat
het Europese continent de Canarische banaan leert kennen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire